Wensen voor kerst en oud en nieuw: niet per mail

Menige mailbox loopt deze dagen vol met goed bedoelde, welgemeende wensen voor een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar. Soms wordt zelfs het integrale adressenboek van de organisatie 'geript' en in het To:-veld gedropt. De echte hobby'ist hangt er dan ook nog foto's of animatiefilmpjes aan die de server van de werkgever en/of de mailbox van de ontvanger flink belasten.

Hoe goed bedoeld ook, deze manier van wensen slaat de plank behoorlijk mis:
- de ontvanger vindt het jammer dat de afzender het kennelijk niet de moeite waard vindt naar de brievenbus te lopen, een klein bedrag te investeren in een postzegel of tenminste de boodschap te personaliseren;
- het bericht komt terecht tussen zakelijke mail in de toch al drukke dagen voor kerst, waardoor de aandacht voor de boodschap minimaal zal zijn.

Rekensommetje: in een organisatie van 100 werknemers sturen 60 mensen een kaartje naar alle namen in het bedrijfsadresboek. Het lezen, openen, eventueel afdrukken en weer weggooien van een bericht kost 1 minuut. Bij elkaar gaan dus 6000 minuten (= 100 uur) 'verloren'. Suggestie: spreek af elkaar geen e-mailwensen te sturen en steek 100 x de uurprijs van een werknemer in een leuke borrel aanstaande vrijdag!

1 Comments:

Anonymous Rob Venstra said...

Was een paar jaar geleden hot!
Ook privé wordt een tastbaar kaartje op prijs gesteld, dat kun je tenslotte ophangen!

27/12/05  

Een reactie plaatsen

<< Home

e-mail e-mailjungle Annerieke Broekema Liset Ratelband stress inbox time management mail management information overload verdrinken in bergen e-mail gek van al die e-mail omgaan met e-mail flukschwa e-mail coach