De kracht van negeren...

De ultieme besparing op je kostbare tijd is het simpelweg (selectief) negeren van e-mail. Dit is een heikel punt. Op deze tip heb ik dan ook al de nodige reacties gehad (zie 'reacties').

Negeer:
- een bericht dat niet specifiek voor jou bedoeld is (je staat in een CC- of BCC-lijst) en waar je ook daadwerkelijk niets mee kunt (Personeelszaken vraagt of je [lees: alle medewerkers] je auto voortaan binnen de lijnen wilt parkeren, maar je komt altijd met de fiets)
- spam of aanverwante vervelende ongewenste e-mail (Ik krijg wel eens verzoekjes of ik een link wil plaatsen naar de gok- of pornosite van de afzender)

Neem voor kennisgeving aan:
- berichten die expliciet bedoeld zijn om alleen even een boodschap tot je te nemen (een besluitenlijst van een vergadering waar je slechts zijdelings bij betrokken bent)

Interessante discussie is hoe ver je mag gaan met het negeren van e-mail. Wie zegt dat e-mail altijd beantwoord moet worden, accepteert ook de uiterste consequentie: als ik zoveel e-mail krijg dat ik bepaalde werkzaamheden niet meer kan doen, gaat e-mail toch voor. Dan het werk maar uitstellen. Anderen kiezen ervoor hun werk af te maken en de e-mail mee naar huis te nemen. Kan, maar het verlengt wel je werkdag. Dat is een keuze.

Er zijn mensen die e-mail negeren onder het motto 'als het echt belangrijk is, zal de betrokkene me wel een keer bellen of binnenlopen'. Dit is een nogal drastische maatregel. Aan de andere kant: moet je de regie over je tijd helemaal uit handen geven aan anderen?

Ik zie meer in het expliciteren van de boodschap dat je even geen tijd hebt. Stuur desnoods een standaard-antwoordje: "Door drukke werkzaamheden ben ik momenteel niet in de gelegenheid mijn e-mail zorgvuldig te beantwoorden."

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Als je na enkele dagen afwezigheid je volle mailbox aantreft is er maar 1 simpele oplossing. Alles selecteren en deleten. Wat echt belangrijk is krijg je later wel weer binnen.

7/10/05  
Anonymous Anoniem said...

Simpel wel. Maar ook vreeselijk onbeschoft. Alsof de ander er geen inspanning voor heeft gepleegd om je de mail te sturen. Mensen die mij zo behandelen gaan bij mij in de "prullenbak".

8/10/05  
Anonymous Anoniem said...

Als jij binnen mijn bedrijf zou werken met die mentaliteit werd jij na 2 keer oo geselecteerd en deleted.

9/10/05  

Een reactie plaatsen

<< Home

e-mail e-mailjungle Annerieke Broekema Liset Ratelband stress inbox time management mail management information overload verdrinken in bergen e-mail gek van al die e-mail omgaan met e-mail flukschwa e-mail coach