Vermijd zoveel mogelijk 'spam'

Ongewenste e-mail - spam - vormt de grootste bedreiging voor de bruikbaarheid van e-mail. Berichten waar je niets aan hebt, maken je inbox alleen maar onoverzichtelijker. De meeste werkgevers en providers bieden standaard of als optie een spamfilter aan. Dat is een stukje software, dat berichten met bepaalde trefwoorden of die aan bepaalde andere kenmerken voldoen meteen verwijdert of in een aparte map plaatst.

Soms is e-mail geen spam, maar wel ongewenst. Denk aan een nieuwsbrief, waarvan het niet lukt het abonnement op te zeggen of berichten van iemand van wie je liever geen berichten ontvangt. Maak in zo'n geval een filter aan om de berichten direct naar een speciale map door te sturen. Zie: Nieuwsbrieven: sla de inbox over.



GMail heeft naast een degelijk spamfilter een 'rapporteer'-systeem voor ongewenste e-mail. Als een grote groep mensen een bepaald bericht rapporteert als 'spam' (door middel van een knop, wordt deze gezamenlijke 'kennis' gebruikt om verdere verspreiding van het bericht te voorkomen.
e-mail e-mailjungle Annerieke Broekema Liset Ratelband stress inbox time management mail management information overload verdrinken in bergen e-mail gek van al die e-mail omgaan met e-mail flukschwa e-mail coach